Pielęgnacja

Najbardziej pachnąca fabryka kosmetyków na świecie? Byliśmy tam, gdzie powstają słynne kule kąpielowe

Najbardziej pachnąca fabryka kosmetyków na świecie? Byliśmy tam, gdzie powstają słynne kule kąpielowe
Fot. mat. pras.

Podbili świat tworząc obłędnie pachnące kule kąpielowe. Od początku stawiali na ekologię i naturalne składniki. Kilka lat temu zrezygnowali z prowadzenia konta na Instagramie. Działanie pod prąd? Jasne, ale Lush może sobie na nie pozwolić.

W ubiegłym roku Lush wyprodukował ponad 107 milionów świeżych, ręcznie robionych kosmetyków. Do ich tworzenia firma pozyskuje tylko naturalne, najwyższej jakości składniki. Zwiedzając fabrykę Lush w Poole, na południu Wielkiej Brytanii, wciąż mijałam kosze pełne świeżych kwiatów, borówek, jagód i cytryn. Maszyny jedynie wspierają tam ludzkie dłonie, które odpowiadają za idealny kształt i skład produktów. Każdy kosmetyk Lush ma zresztą naklejkę z informacją, kto go zrobił. Własnoręcznie wyrabiałam lawendową kule do kąpieli, a potem waniliową maseczkę do twarzy. Miały najprostszy skład świata. Czy jednak do sukcesu wystarczy ekologia i jakość? Tu było więcej.

Grupa kosmetycznych fascynatów

Wszystko zaczęło się na ulicy High Street w miejscowości Poole, na południu Wielkiej Brytanii. To tu powstał w 1995 roku pierwszy sklep Lush i tu mieści się pachnące Lush Spa. Założyciele Lush do dziś mieszkają w tym małym, uroczym miasteczku. Przed założeniem firmy pracowali w innej dużej kosmetycznej korporacji, ale uznali, że chcą tworzyć i wprowadzać na rynek produkty bardziej szalone, bardziej pachnące i bardziej kolorowe. I tak stworzyli firmę, która zasłynęła z niesamowitych kosmetyków kąpielowych. Słynne kule to do dziś hit sprzedażowy marki, ale Lush to to także produkty do włosów, kremy pielęgnacyjne, pasty do zębów, żele i galaretki do mycia. I perfumy.

IMG_0270
Lush to także produkty do włosów
arch. pryw. 

Ekologia na serio

Zwiedzanie fabryki Lush to ogromna frajda, głównie ze względu na otaczające zapachy i uśmiechy ludzi tam pracujących. Co ciekawe, około 40 proc. z 700 stałych pracowników manufaktury stanowią Polacy. Wielu dyrektorów i menedżerów Lush zaczynało karierę właśnie w halach produkcyjnych, tocząc pachnące bomby do kąpieli, by potem awansować wyżej i wyżej.

IMG_0170
Wjazd do fabryki Lush w Poole
arch. pryw.

Oczywiście sam proces powstawania żeli, kul kąpielowych, mydeł i szamponów jest ciekawy, ale najważniejsze zobaczyłam w sekcji o nazwie Green Hub. Dopiero tu w pełni zrozumiałam, dlaczego marka Lush jest doceniana za ochronę środowiska i zrównoważone działania. W gigantycznej hali segreguje się i przerabia śmieci, przygotowuje końcówki serii do przekazania na cele charytatywne, naprawia popsute elementy wystroju sklepów i przechowuje tematyczne ozdoby na kolejne lata. Tutaj przetwarza się zużyte foremki do produkcji bomb, kostek, mydeł i innych kosmetyków. Zresztą w sklepach Lush przyjmuje się zużyte opakowania po kosmetykach i dostaje za nie zniżkę na kolejne zakupy. Zebrane materiały wracają do Poole i tu są ponownie przerabiane na kolejne opakowania. 

Każdy musi zostać wysłany z Poole do sklepów w ciągu trzech miesięcy. Ta polityka świeżości gwarantuje, że klienci otrzymują produkty najwyższej jakości, a świeże składniki są najskuteczniejsze, najsilniej pachną i mają najjaśniejsze kolory.

IMG_0209
W tej fabryce pracowników otaczają szalone kolory i zapachy
arch. pryw. 

Media społecznościowe to zagrożenie, mówi Lush

W listopadzie 2021 roku, w obliczu niepokojących doniesień o kolejnych tragediach wśród nastolatków i rosnącej wśród nich depresji wynikającej z porównywania się do niedoścignionych ideałów z sieci, firma wycofała się z mediów społecznościowych we wszystkich 48 krajach, gdzie istnieje firma. Na firmowych profilach zawisły oświadczenia, że Lush opuszcza świat odwraca się plecami do Facebooka, Instagrama, TikToka i Snapchata dopóki nie podejmą one działań zapewniających użytkownikom bezpieczniejsze środowisko.

"W ten sam sposób, w jaki przez dziesięciolecia ignorowano i bagatelizowano dowody przeciwko zmianom klimatycznym, obecnie obawy dotyczące poważnych skutków mediów społecznościowych są w dużej mierze ignorowane.  Lush bierze sprawy w swoje ręce i zajmuje się problemami już teraz, nie czekając, aż inni uwierzą w problem, zanim zmieni swoje zachowanie", można przeczytać w oświadczeniu. A jedna w właścicielek Lush, Rowena Bird, którą zapytałam podczas wizyty w Poole czy dużo stracili finansowo na tej decyzji, powiedziała: "Finansowo... bardzo dużo. Dziś media społecznościowe to ogromny kanał sprzedaży. Ale nam od początku chodziło o coś więcej niż tylko zarobek". 

Od 2007 r. firma Lush wspiera oddolne organizacje i aktywistów umożliwiając im kontynuowanie i rozpowszechnianie swojej działalności. Dzięki wsparciu swoich klientów, firma zebrała ponad 100 milionów funtów i przekazała ponad 19 000 darowizn na całym świecie.

charity_pot_body_lotion_PR_2024_3
Charytatywne opakowania - dzięki nim firma zebrała ponad 100 milionów funtów
mat. pras. 

Pachnące Halloween i Gwiazdka

Dla Lush sezon największego zainteresowania klientów to czas świąt, kiedy kupujemy w prezencie kąpielowe kule i zestawy kosmetyków o naprawdę niezwykłych zapachach. Drugim momentem, kiedy świat rusza do sklepów Lush to Halloween. Na tę okazję firma zawsze przygotowuje specjalne wydania swoich produktów. Zwykle we współpracy z producentami popularnych filmów i gier. W tym roku produkty halloweenowe są spod znaku "Beatlejuice Beatlejuice". 

goth_juice_styling_gel_pack_ecom_2024
Kolekcja Lush X Beetlejuice Beetlejuice na Halloween
mat. pras. 

 

 

Więcej na twojstyl.pl

Zobacz również